تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
همه‌ی مردم از این واقعیت آگاهند که فن آوری اطلاعات به طور حتم تأثیر چشم گیری بر تمام بخشهای سازمان دارد. در این مقاله درباره‌ی تأثیر فن آوری اطلاعات بر سازمان‌ها بیشتر بحث می‌کنیم . . .
فن آوری اطلاعات عرصه‌ی گسترده‌ای است و امکان کار را به شیوه‌ای کار آمد برای سازمان‌های سراسر جهان فراهم می‌سازد. این رشته نقش مهمی را در مدیریت و اجرای مؤثر کار ایفا می‌کند. استفاده از فن آوری اطلاعات در سازمان‌ها اجتناب نا پذیر است، این سازمان‌ها می‌توانند هر نوع شرکتی اعم از تولیدی یا بخش دارویی باشند. IT تا حد زیادی به پیش رفت کار در سازمان‌ها کمک کرده است.

اصول اولیه‌ی فن آوری اطلاعات

نرم افزار و برنامه‌های کار بردی

نرم افزار بخش مهمی از فن آوری اطلاعات است که با برنامه‌های کار بردی کامپیوتر ارتباط دارد و امکان تولید، ذخیره، برنامه نویسی و باز یابی اطلاعات را در هنگام نیاز برای یک شرکت فراهم می‌سازد. نرم افزارهای بسیاری وجود دارند که برای اهداف مختلف تولید می‌شوند. تمام عملیات در بخش سازمانی توسط نرم افزار انجام می‌شود که به انجام وظایف خاص اختصاص دارند. بدون این برنامه‌های کامپیوتری شرکت‌ها قادر به انجام وظایف خود به شیوه‌ای مناسب و کار آمد نخواهند بود. سیستم‌های عامل، ای آر پی‌ها، برنامه‌های کار بردی با اهداف خاص، و مرورگرهای وب برخی از نمونه‌های نرم افزارهای مختلف می‌باشند.
نرم افزارهایی وجود دارند که منحصراً برای کمک به یک پارچه سازی اصولی وظایف در تمام بخشهای سازمانی ساخته می‌شوند و سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ای آر پی) نام دارند. اینها برنامه‌های کار بردی پیچیده‌ای هستند که مردم را قادر می‌سازند تا تمام وظایف و عملیات فرایندهای سازمانی را اداره کنند.

وسایل سخت افزاری

تجهیزات کامپیوتری مختلفی وجود دارند که نرم افزار را در خود جای می‌دهند. وسایلی مانند ریز رایانه‌ها، سرورهای سایز متوسط، و سیستم‌های پردازنده‌ی مرکزی بزرگ نمونه‌هایی از سخت افزار هستند. سازمانها ناگزیرند تا مجموعه‌ی خیلی بزرگی از اطلاعات مهم را حفظ کنند. برای این منظور، آنها از این وسایل که مسئول ذخیره سازی اطلاعات محرمانه‌ی شرکت و باز یابی آن در زمان مورد نیاز است استفاده می‌کنند. از وسایل سخت افزاری دیگر می‌توان به ابزار شبکه‌ای اشاره کرد که برای فراهم نمودن دست رسی اینترنتی به سازمان‌ها برای کار و برقراری آنی ارتباط مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی وسایلی وجود دارند که امکان کار دقیق تجهیزات و ابزار تولیدی را در بخش صنعتی فراهم می‌کنند.

اداره‌ی سازمان‌ها با فن آوری اطلاعات

سازمان‌های کوچک نیاز به خرید بسته‌های نرم افزاری دارند تا پاسخ گوی نیازهای خاص مدیریتی، عملیاتی و کار بردی آنها باشند. برای این منظور، آنها نیاز به دست رسی به شرکت‌ها و تولیدکنندگان IT دارند که در کار چنین برنامه‌های نرم افزاری هستند. سایر خدمات IT شامل بازار یابی اینترنتی و بازار یابی از طریق ایمیل، مجری وب و تبلیغات، و حفظ شبکه‌های مشتری می‌باشد. سازمان‌های بزرگتر از سوی دیگر، کار کنان عملیاتی و عمل کردی خود را دارند که برنامه‌های نرم افزاری را توسعه داده و بر روی نیازهای مختلف سازمان‌ها به IT کار می‌کنند. آنها معمولاً نرم افزار ای پی آر را خریداری می‌کنند تا وظایف و عمل کردها را به صورت یک برنامه‌ی واحد که عملاً مناسب‌تر است هماهنگ کنند.
سازمان‌های تولید کننده ممکن است از سرورها و پایگاه‌های‌ داده برای ذخیره‌ی اطلاعات گسترده‌ی خود با توجه به موجودی، B2B, B2C, FMCG (در بخش خرده ‌فروشی سازمان) و غیره استفاده کنند. تولید کنندگان خود رو از کامپیوترها به منظور هدایت ابزار تولید و طراحی برای کار به شیوه‌ای دقیق، و از بین بردن احتمال هر گونه خطای انسانی استفاده می‌کنند. سازمان‌ها در سراسر جهان ناگزیرند در برخی جهات از فن آوری اطلاعات کمک بگیرند یا خود را با بازار و جهان هماهنگ نگه دارند. بخش‌های مختلفی در تشکیلات سازمانی وجود دارند مانند نیروی انسانی و جذب نیرو، امور مالی و حقوق بگیران، مدیریت، و امنیت. تمام این بخش‌ها برای انجام کارهای مربوط به خود از فن آوری اطلاعات به شیوه‌ای مؤثر و کار آمد بهره می‌گیرند.
نقش فن آوری اطلاعات در بخش سازمانی مطمئناً از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که سازمان‌ها را قادر می‌سازند تا به صورت مؤثر و موفقیت آمیز برنامه ریزی و مدیریت کرده و استراتژی‌هایی را که منجر به سود دهی می‌شوند اجرا کنند. علاوه بر این، تأثیر فن آوری اطلاعات بر سازمان در حال افزایش است، نظر به این که بر روی پیش رفت‌های متعدد که در مراحل مختلف کار به دست می‌آید متمرکز است.